Midtsundstad Minnevarde Ekspedisjon
Lørdag 22. august 1987 skjedde det en helikopterulykke på Åsgårdfonna.
Åge Midtsundstad omkom i ulykka. Tre personer overlevde.
2. august 1990 ble det reist en minnevarde for Åge, ca. 10 Km fra ulykkesstedet.
Denne ulykka er nokså ukjent i dagens Longyearbyen, og spørsmålet vårt var: HVOR STÅR MINNEVARDEN?
Dette er en beretning om forsøket på å finne varden, ikke en beskrivelse av ulykka som kan leses her:
"Isflaket 01-2008" - Ishavsmuseet
Norsk: hendelses forløpet
|
English: the course of events
|
Årsaken til helikoptercrashet,
som skjedde omkring klokka 23, var såkalt "white-out".
Det skjedde i overskya vær med "flatt" lys over Åsgårdsfonna
på Nord-Spitsbergen. Like i forkant av ulykka ble det svært vanskelig å vurdere avstanden til isbreen fra helikopteret. Mannskapet bestemte seg derfor raskt for å returnere tilbake til basen i Kinnvika. Akkurat da helikopteret var i ferd med å forlate posisjonen over Åsgårdsfonna for å dra tilbake til basen hekta den ene "skidden" (meien) fast i isbreen og helikopteret styrta. Gruppelederen Åge Midtsundstad, opprinnelig fra Våler i Solör, omkom i ulykka. De øvrige 3 personene i helikopteret ble kraftig mørbanka, men overlevde. |
The reason for the helicopter crash,
which happened around 23 o'clock, was so-called "white-out".
It happened in excess weather with "flat" light over Åsgårdsfonna
on North Spitsbergen. Just before the accident, it became very difficult to assess the distance to the glacier from the helicopter. The crew therefore decided quickly to return to the base in Kinnvika. Just when the helicopter was about to leave the position over Åsgårdsfonna to return to the base hooked one "skid" (meien) firmly into the glacier and the helicopter crashed. The group leader Åge Midtsundstad, originally from Våler in Solör, died in an accident. The other 3 persons in the helicopter survived. |
Etter en del spørmål
om ulykken hos "Gammel Peisan" i Longyearbyen kom jeg etterhvert
i kontakt med Bjørn Geirr Harsson. Han var prosjektleder, og kom til ulykkesstedet et par dager etter ulykken. Han var også med på å sette opp minnevarden i 1990. Jeg fikk noen bilder fra vardebyggingen og gammelt kart med kryss for vardeposisjonen. |
AS350 Ecureille helikopter som styrtet. Bildet har ingenting med ulykken å gjøre. |
Dagens kart over området.
|
Flyfoto over området.mråde
|
Else Midtsundstad og sønnen
Eirik Midtsundstad, 2. aug. 1990
|
Kolleger og piloter under vardebyggingen
2. aug. 1990
|
minneplate på varden i
1990
|
Med denne informasjonen startet Kåre, Torunn og Stefan snøscooterne 29. mars 2019 for å dra nordover og prøve å finne varden som antagelig ikke har vært besøkt siden 1990:
løypa vi kjørte, 501 Km tur/retur
Skottehytta i snøfokk
Vardegjengen klar for framstøt mot nord
Mittag-Leffler breen ved Hoggvannet
Hoggvann-morena
Trikolorfjellet, Austfjorden
Torunn ved Dirksodden. Iskanten i Widjefjorden i bakgrunnen
Portalen. Varden skal står på venstre side. Spørsmål er hvordan komme seg opp dit?
Portalen fra baksiden. Vi fant en vei opp Laksdalen. Kan se varden i kikkert herfra mellom de to scooterne...
Portalen. Varden er synlig uten kikkert
Midtsundstadvarden 30. mars 2019, Midtsundstadbreen i bakgrunn
Midtsundstadvarden: 79 43,05 N - 15 59,9 E
Messingplata i 2019. Bare littegran hvitmaling igjen, ellers i topp stand!
Toppbilde
Varden sett mot vest. Lakssjøen og Widjefjorden i bakgrunn
Vi laget en liten vardeberetning i en vanntett boks med hendelsesforløpet for ulykka og en overraskelse
Midtsundstadbreen har en kalvingsfront 400m over havet
veien ned igjen Laksdalen
Midtbreen i Widjefjorden
Kapp Petermann. Austfjorden til venstre, Vestfjorden til høyre
Malmgrenfjellet
endeløse Widjefjorden, Austfjordnes i bakgrunn
Mittag-Lefflerbreen
Finnlandsveggen, Mittag-Lefflerbreen
Ragnarbreen og Ragnardalen, Billefjorden i bakgrunnen
Tempelfjorden: Murdoch - Kapp Schoulz
Oppfordrer de som vil og kan til å besøke Midtsundstad Minnevarde for å hedre en mann som mistet sitt liv under arbeid på Svalbard!
Takker Bjørn Geirr Harsson for informasjonen som førte til at vi fant varden. Takk for turen!